De Machapuchare is een 6997m hoge berg vlakbij de stad Pokhara, in het westen van Nepal. De bijnaam van deze berg is de ‘fish tail’, omdat de top van de berg lijkt op een vissenstaart.

Machapuchare
de Machapuchare vanaf Mardi Himal high camp

Het is verboden om de Machapuchare te beklimmen, want het wordt door de boeddhisten als een heilige plek beschouwd. Er is slechts één bevestigde toppoging gedaan: in 1957 bereikten Wilfrid Noyce en A. Cox de top op 150m na. Zij bereikten een hoogte van 6947m.

Je kunt de berg wel bezichtigen door bijvoorbeeld een trek naar Mardi Himal Basecamp te doen of een andere trekking in de buurt van de Annapurna-bergen. Welke trekking je ook doet, je vangt altijd een glimp op van deze bijzondere bergtop.

Je kunt deze berg ook vanuit de lucht bekijken. Zo kun je bijvoorbeeld bij Sarangkot gaat paragliden of een helikoptervlucht boeken. Je vliegt dan onder andere langs het Annapurna-gebergte en de Machapuchare.

Mardi Himal trekking – dichterbij de Machapuchare

Dag 1 – In maart 2018 heb ikzelf de Mardi Himal trekking gedaan. Al snel na het verlaten van Pokhara zag ik de besneeuwde top van de Machapuchare boven het platteland uitsteken. Met de taxi naar Pedhi gereden en daar via alleen maar trappen aangekomen in Derauli. Dit minidorpje werd omgeven door allemaal bergtoppen.

Dag 2 – De volgende dag ben ik door de bossen van Derauli naar Forest Camp op 2459m gelopen voor een lekkere lunch. Daar at ik heerlijk Dal Bath, een typisch Nepalees gerecht bestaand uit pappadum, curry, groenten en rijst. Na de lunch doorgeklommen naar Rest Camp 2621m. In het theehuis hebben we spelletjes gedaan, thee met gember en citroen gedronken en het meest fijne: een warme douche! Zodra de zon onder gaat, is het op die hoogte al behoorlijk koud.

Dag 3 – Na weer vroeg op te zijn gestaan, ben ik van Rest Camp naar Low Camp 2985m gelopen. Daar heb ik vroeg geluncht. Onderweg lag er al sneeuw in de bossen en werd het landschap steeds kaler. Na de lunch ben ik doorgelopen naar High Camp 3550m. Dit was behoorlijk spannend. De paden waren smal. Links was een rotswand en rechts was een afgrond. En, omdat er bewolking was, kon ik niet zien hoe diep die afgrond was. Misschien maar goed ook. Eenmaal aangekomen bij High Camp heb ik weer spelletjes gedaan met andere wandelaars, thee gedronken en lekker gegeten.

Dag 4 – Deze ochtend kon je om 5.00 opstaan om naar Mardi Himal Base Camp 4500m te lopen en terug. Helaas hoorde ik dat de dag ervoor een Nepalees meisje tijdens deze klim is gevallen en overleden. Daarnaast werden de paden alleen maar smaller en was er aan beide kanten van het pad een diepe afgrond. Ik besloot om niet te gaan. Mijn wandelmaatje ging wel en kwam met lunchtijd terug. Na wat gegeten te hebben, zijn we afgedaald naar Siding en hebben daar de avond en nacht doorgebracht.

Dag 5 – Tijdens het ontbijt hadden we een panorama-uitzicht op de Pokhara-vallei, supermooi! De lekkerste pannenkoek ooit gegeten. Na een korte wandeling, stond er een jeep te wachten. De tocht duurde nog 3 uur over bergweggetjes met steile afgronden. Onderweg werden er kinderen opgepikt die naar school gingen. Zij stonden aan de buitenkant van de schommelende jeep en hielden zich aan de binnenkant vast, heel bizar.

De Mardi Himal trek was supermooi en had een enorm afwisselend landschap. De Machapuchare bleef steeds in zicht, dan weer links, dan weer rechts, dan weer achter me. In Mardi Himal High Camp was het uitzicht het allermooist: links de Annapurna en rechts de Machapuchare. Ik zou deze trek absoluut aanraden.